Flyvning
Flyvningens barndom i Danmark
Her i Danmark var man i flyvningens barndom med
helt fremme i forreste linie.
Pionererne
Den første flyvning i Europa med et motoriseret
luftfartøj tungere end luft, fandt således sted, da Jacob
Christian Ellehammer 12. september 1906, i en flyvemaskine
af egen konstruktion, på øen Lindholm, fløj 42 meter.
Denne bedrift kunne dog ikke godkendes internationalt som den
første flyvning, idet Ellehammer med en wire havde
fastgjort sin flyvemaskine til en pæl om hvilken han kørte og
siden fløj i en cirkulær bane.
Kort tid efter fløj brasilianeren Alberto Santos-Dumont den første
officielt registrerede flyvning i Europa.
Hvad færre måske er klar over, er at
Ellehammer i 1908 under et besøg i Tyskland, foretog den
første flyvning i det land.
Ganske tankevækkende at det skulle være en dansker, når man tænker
på at den første verdenskrig brød ud blot 6 år senere.
Ellehammer var også optaget af
helikopterflyvning, og 28. september 1912 lykkedes det
ham faktisk at hæve sig fra jordens overflade i en helikopter -
igen af egen konstruktion.
Andre kendte navne fra pionertiden er Alfred
Nervø, der 3. juni 1910, som den første, fløj over
København, samt ikke mindst Robert Svendsen, der var
indehaver af det første internationale flyvecertifikat udstedt til
en dansker 15. januar 1910.
Robert Svendsen blev den første i Skandinavien til
at flyve med passagerer 3. juli 1910. Det foregik fra
flyvepladsen Kløvermarken, hvorfra han også som den første 17.
juli 1910, fløj over Øresund og landede i Limhamn udenfor
Malmø.
Endvidere udførte Robert Svendsen den første
postflyvning i Skandinavien, da han 2. september 1911
bragte 150 breve over Lillebælt fra Middelfart til Fredericia.
Produktion af flyvemaskiner
De første ca. 50 år af flyvningens historie bærer
således præg af en meget aktiv dansk deltagelse med bl.a.
licensproduktion af flyvemaskiner som B&S monoplan
produceret ved Burmeister & Wain i 1911, Avro 504 og
Hawker Dankok bygget ved flådens værft Orlogsværftet i hhv.
1925 og 1927 samt hele 44 Piper Cub, der blev
bygget ved Cub Aircraft Co. i Lundtofte i 1939.
Men vi kunne dog også selv. I perioden 1936 til
1951 producerede Kramme & Zeuthen omkring 200 af
deres berømte KZ flyvemaskiner (KZ I til KZ X) hvoraf mange
stadig flyver. Da denne produktion standsede var det samtidig
enden på den danske deltagelse i produktion af flyvemaskiner.
Interessen for flyvning
Når man tænker på denne fornemme historiske
tilknytning til flyvningens udvikling, er det tankevækkende, at
kun få personer uden for kredsen af piloter, har fundet det
interessant, som hobby, at beskæftige sig med flyvning.
Med slet skjult stolthed kan jeg hævde at være én
af de få.
Faktisk er interessen formentlig nedarvet.
Min salig morfar var ivrig tilskuer på Kløvermarken da
Robert Svendsen i 1910 foretog sin vovelige flyvning
over Øresund.
Jeg har længe fået mit behov for flyvning dækket
gennem mit arbejde. I mere end 35 år har jeg arbejdet på
Flyvestation Værløse, eller som det nu hedder,
Eskadrille Værløse. Det er ikke meget flyvning der
foregår der længere.
Så det bliver i Kastrup jeg skal have dækket mit behov i
fremtiden!
Det og min barndoms interesse for flyvemaskiner har
gjort, at jeg har mange sider af flyvning som interesse.
At kigge på dem, at registrere dem og at fotografere
dem.
Ja, og så at flyve med dem som passager rundt omkring
i verden selvfølgelig.
|